Rooibos - herbata

Rooibos dla zdrowia – naukowo potwierdzone

Grupa roślin z rodzaju kamelia, a właściwie napar z ich liści i pąków – jednym słowem: herbata. Znana i stosowane od co najmniej XX wieku p. n. e., choć legenda głosi, że już w 2737 roku p. n. e. cesarz Shennong po raz pierwszy zaparzył listki herbaty otrzymując wyśmienity napar. Z kolei w VIII wieku chiński poeta Lu Yu napisał Księgę herbaty, w której zawarł informacje dotyczące prawidłowego zbioru oraz procesu parzenia(który urósł do rangi ceremonii).

Znamy herbatę zieloną, białą, czerwoną i czarną, a także wiele innych jak ziołowe czy owocowe, jednak ich właściwości zdrowotne nie zawsze pokrywają się z naszymi oczekiwaniami. Osoby pijące duże ilości tego naparu narażają się na przyjmowanie zbyt dużych ilości fluoru i glinu, co wykazały przeprowadzone badania. Herbata, podobnie jak kawa, zawiera kofeinę, co przy częstym jej spożywaniu może prowadzić do uzależnienia fizycznego oraz związanych z nim dolegliwości. Aby uniknąć negatywnych skutków spożywania herbaty, można z niej zrezygnować lub ograniczyć do jednej, dwóch filiżanek dziennie.

W pierwszym przypadku warto znaleźć coś, co będzie dobrym i wartościowym zamiennikiem. Propozycja na dziś: aspalat prosty. Nic Ci to nie mówi? Nie szkodzi, na pewno znasz ją pod inną nazwą: rooibos, a właściwie czerwonokrzew. Choć jest określany mianem herbaty, to ma z nią niewiele wspólnego.

Różne rodzaje herbat

Co to jest rooibos?

Nazwa ta pochodzi z języka afrykanerskiego i oznacza po prostu „czerwony busz”. Uprawiany jest głównie w Afryce Południowej, gdzie stał się napojem narodowym. Drugie co do wielkości skupisko fanów tego naparu znajduje się w Japonii, w której to również przeprowadzono szereg badań nad jego właściwościami zdrowotnymi. Rooibos nie posiada aż tak ciekawej historii jak herbata czarna czy zielona, w Europie pojawiła się dopiero na początku XX wieku, dzięki Benjaminowi Ginsbergowi, rosyjskiemu emigrantowi i pionierowi. To on jako pierwszy podjął się handlu z ludnością okolic Kapsztadu, dzięki czemu popularność tej rośliny mogła osiągnąć znaną dziś skalę.


Czy wiesz że…

… łubin, fasola, robinia akacjowa i koniczyny należą do tej samej rodziny bobowatych? Charakteryzuje się ona symbiozą z bakteriami brodawkowymi, które umożliwiają wykorzystanie azotu atmosferycznego.


Dlaczego rooibos?

Posiada kilkanaście substancji czynnych, niesie ukojenie w dziesiątkach dolegliwości i bez trudu kupisz ją niemal w każdym sklepie. Jakie cenne składniki świadczą o tym, że warto dołączyć ją do swojej diety? Oto 8 z nich:

1. Kwasy fenolowe – działają grzybobójczo, antywirusowo i antybakteryjnie.

2. Rutyna – antyutleniacz, poprawia ukrwienie i zwiększa skuteczność przyswajania substancji odżywczych.

3. Kwercetyna i kwercytryna – pomagają w nastrojach depresyjnych, przy problemach ze snem, działają uspokajająco i rozkurczowo.

4. Witamina C – wyłapuje wolne rodniki, wzmacnia system immunologiczny, poprawia płynność krwi i zwiększa przyswajalność wapnia i żelaza.

5. Sód i potas pobudzają mięśnie i stymulują ich wzrost.

6. Miedź – potrzebna dla prawidłowego metabolizmu witaminy C i żelaza.

7. Fluor – zapobiega próchnicy utrzymując dobry stan uzębienia.

8. Żelazo – występuje w formie łatwo przyswajalnej, dzięki czemu zapobiega anemii.

Rooibos - czerwona herbata

Rooibos – kiedy pomaga?

Wyjątkowy skład i brak kofeiny to w wielu dolegliwościach kluczowe czynniki decydujące o możliwości spożywania naparu. W przeciwieństwie do kawy czy tradycyjnych herbat, rooibos jest znacznie lepiej tolerowany przez układ trawienny umożliwiając w ten sposób korzystanie ze zdrowotnych właściwości naparu szerszej grupie osób. Jego kojące działanie odczujesz przy problemach żołądkowo – jelitowych, alergiach, problemach skórnych oraz problemach w obrębie jamy ustnej i gardła.

Rooibos – sztuka parzenia

Podobnie jak w przypadku zielonej herbaty, rooibos również zaparzysz do trzech razy zachowując intensywność smaku. Z każdym kolejnym parzeniem spada jednak zawartość witaminy C i innych składników odżywczych. Parzenie można podzielić na cztery podstawowe kroki. Pierwszy – tradycyjne podgrzanie wody i doprowadzenie jej do wrzenia. Drugi – do dzbanka wsypujemy czubatą łyżeczkę herbaty lub jedną saszetkę na 250 ml wody. Zalewamy wrzątkiem i pozostawiamy przykryty dzbanek na 2 – 3 minuty. Na koniec cedzimy i odsączamy wlewając czysty napar do filiżanek.

Przygotowanie herbaty rooibos nie odbiega od przygotowania większości naparów. Jest proste, nie wymaga specjalistycznych naczyń, filiżanek czy czajniczków. Możesz ją pić o każdej porze – nawet późnym wieczorem – bez obaw o wystąpienie zaburzeń związanych z zasypianiem. Jej regularne spożywanie wpłynie korzystnie na Twój organizm, wzbogacając dietę o cenne składniki odżywcze. Sięgnij po rooibos – warto!

 

Produkty dostępne są w ofercie internetowego sklepu TwójPasaż.pl WSZYSTKO DO DOMU I OGRODU: https://www.twojpasaz.pl

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.